EN


Canoane



Adormirea Fecioarei Maria
Temă foarte des reprezentată în toate genurile: frescă, ilustraţie de carte, icoană de hram, care ilustrează una din cele mai importante sărbători ale calendarului liturgic oriental crestin. Adormirea Fecioarei este o temă apocrifă.



Arhanghel Gavriil
Arhnghelii aparțin, conform angelologiei crestine, penultimului ordin dintre cele noua ordine ceresti.



Arhanghel Mihail
Arhanghelul Mihail îndeplineşte diferite roluri şi apare în diferite teme iconografice cu o mare varietate de posturi, dar în iconografia standard este reprezentat ca sfânt militar înaripat, care luptă împotriva Răului întrupat într-un balaur.



Buna Vestire
Temă iconografică frecvent reprezentată în frescă, pe icoane de cult sau de hram, în ilustraţia de carte şi nelipsită pe iconostas.



Coborârea la Iad
Tema iconografică "Coborârea la Iad" are ca surse primare textele epistolelor 1 Petru (3:18-19, 4:6) şi 1 Corinteni (15:26-28 şi 15:45), având ca subiect propovăduirea Evangheliei către duhurile morţilor şi Moartea învinsă.



Curtea cerească
Temă iconografică originară din Occident, cunoscută în Italia post-bizantină încă din Duecento (sec. al XIII-lea, care înfăţişează Tronul celest înconjurat de ordinele îngereşti, profeţi şi sfinţi.



Deisis
Temă iconografică apărută încă de timpuriu în iconografia creștină, reprezentată în biserici la trecerea dintre navă spre altar...



Drumul magilor
În arta bizantină şi post-bizantină tema „Drumului magilor”, apare adeseori inclusă în reprezentările Naşterii lui Iisus, dar poate fi reprezentată şi individual.



Dumnezeu Sabaot
Dumnezeu Sabaot este unul din numele lui Dumnezeu în Vechiul Testament și se traducerea din limba ebraică este cea de ”Domn al oștirilor (cerești)”



Dumnezeu Tatăl
Datorită interdicţiei reprezentării antropomorfe moştenite din iudaism, cât şi a imposibilităţii filozofice şi teologice de a delimita Absolutul într-o formă fizică concretă, arta creștină a ezitat, pentru o lungă perioadă de timp, să îl reprezenta pe Dum



Evanghelistul Ioan scriind evanghelia - in peisaj
Pe un fundal mai mult sau mai puţin neutru, cel mai adesea reprezentând cerul se dezvoltă un peisaj stâncos, reprezentat schematic. În prim-plan se află evanghelistul, însoţit, sau nu de simbolul său Vulturul.



Evanghelistul Ioan scriind evanghelia - studio
În miniaturile timpurii fundal este cel mai adesea neutru, folosindu-se cu precădere pigment opac auriu sau un fundal decorativ. În cursul timpului se dezvoltă o arhitectură înconjurătoare, cel mai adesea cea a unui studio de cărturar.



Evanghelistul Ioan – ca Sfânt în Curtea cerească
Reprezentat fie alături de toţi ceilalţi sfinţi (în teme precum Judecata de apoi), fie în grupuri mai mici sau chiar singur (în icoane de hram sau votive), Sf. Ioan apare cel mai adesea frontal...



Evanghelistul Luca scriind evanghelia
In miniaturile timpurii fundal este cel mai adesea neutru, folosindu-se cu precădere pigment opac auriu sau un fundal decorativ. În cursul timpului se dezvoltă o arhitectură înconjurătoare, cel mai adesea cea a unui studio de cărturar.



Evanghelistul Luca – ca Sfânt în Curtea cerească
Reprezentat fie alături de toţi ceilalţi sfinţi (în teme precum Judecata de apoi), fie în grupuri mai mici sau chiar singur (în icoane de hram sau votive), Sf. Luca apare cel mai adesea frontal, îmbrăcat în costum de tradiţie antică, cu tunică şi chiton.



Evanghelistul Marcu scriind evanghelia
În miniaturile timpurii fundal este cel mai adesea neutru, folosindu-se cu precădere pigment opac auriu sau un fundal decorativ. În cursul timpului se dezvoltă o arhitectură înconjurătoare, cel mai adesea cea a unui studio de cărturar.



Evanghelistul Marcu – ca Sfânt în Curtea cerească
Reprezentat fie alături de toţi ceilalţi sfinţi (în teme precum Judecata de apoi), fie în grupuri mai mici sau chiar singur (în icoane de hram sau votive), Sf. Marcu apare cel mai adesea frontal, îmbrăcat în costum de tradiţie antică, cu tunică şi chiton.



Evanghelistul Matei scriind evanghelia
Personajul, îmbrăcat în tunică si un chiton, se concentrează asupra actului de a scrie.



Evanghelistul Matei – ca Sfânt în Curtea cerească
Reprezentat fie alături de toţi ceilalţi sfinţi (în teme precum Judecata de apoi), fie în grupuri mai mici sau chiar singur (în icoane de hram sau votive), Sf. Matei apare cel mai adesea frontal, îmbrăcat în costum de tradiţie antică, cu tunică şi chiton.



Fecioara Maria Kyriotissa
Tema este frecvent ilustrată în arta bizantină şi post-bizantină, atât în arta monumentală cât şi în ilustraţia de carte sau în icoane.