EN


Canoane



Nasterea lui Iisus
Tema este extrem de complexă din punct de vedere iconografic. Reprezentările Naşterii pot cuprinde nu doar surse evangelice (Evanghelia dupa Luca 2: 1-20, Evanghelia dupa Marcu 2: 9-11) ci şi surse apocrife (numărul magilor, prezenţa moaşei şi a Salomeei,



Nevasta lui Potifar acuzându-l pe Iosif
Povestea tinereţii patriarhului Iosif a fost adeseori utilizată de literatura creştină ca prefigurare alegorică a vieţii lui Iisus.



Panakranta
Unul din tipurile iconografice ale Fecioarei Theotokos, Panakranta (Milostiva), este întotdeauna reprezentat pe tron impozant, regal, de factură bizantină.



Platytera
Platytera ton ouranon este unul din atributele, în limba greacă, acordate Fecioarei Maria, semnificând “mai vastă decât cerurile”.



Pogorârea Sfântului Duh (Rusalile)
Schema iconografică a Rusalilor presupune un cadru arhitectural minimal,în care grupul apostolilor şi Feciara Maria sunt reprezentaţi cel mai adesea în picioare



Portretul votiv
Fără a face parte integrantă din programul iconografic bizantin, portret comanditarului unei opere, fie ea biserică, icoană sau manuscris miniat, poate apărea inclus în operă.



Regele-Prooroc David
Regele David este reprezentat frontal sau profil, cel mai adesea văzut ca bust. Aproape fără excepţie este îmbrăcat în somptuoase veşminte de tradiţie bizantină.



Regele-Prooroc Solomon
Regele Solomon este reprezentat frontal sau profil, cel mai adesea bust. Aproape fără excepţie este îmbrăcat în somptuoase veşminte de tradiţie bizantină.



Sacra conversazione
Tema iconografică îşi are originea în Occident, în Italia renascentistă. Primele reprezentări cunoscute datează din primul sfert al secolului al XV-lea.



Sfânta Eupraxia
Legenda hagiografică o plasează pe Sfânta Eupraxia în înalta aristocraţie bizantină de la curtea lui Teodosie cel Mare, sfârşitul secolului al IV-lea.



Sfânta Filofteia
Sfânta Filofteia a trăit la începutul secolului al XIII-lea la Târnovo (azi Veliko Târnovo), în Bulgaria, dar moaştele sale au fost aduse în Ţara Românească, la Curtea de Argeş, în ultimii ani ai secolului al XIV-lea, sau în primii ai secolului următor.



Sfânta Maria Intercesoarea
Sfânta Maria Intercesoarea, sau Agiosortissa, este o sărbătoare în calendarul liturgic ortodox. Deasemeni, Agiosortissa reprezintă imaginea canonică, cu o poziţie şi o gestică relevantă a Fecioarei în ansamblul altor teme.



Sfânta Treime
Pictura bizantină și post-bizantină a căutat soluții iconografice prin care reprezentarea lui Dumnezeu Tatăl în formă antropomorfă să fie evitată.



Sfânta Varvara
Sfânta muceniţă Varvara este una din fecioarele martire pentru credinţă din calendarul creştin, cunoscută şi sub numele de Barbara.



Sfântul Mare Mucenic Dimitrie
Având două legende hagiografice, una care îi atribuie o carieră militară şi o a doua care îi atribuie o carieră de funcţionar civil roman, iconografia Sfântului Dimitrie nu a atins niciodată tipul de standardizare prezentat de alte teme.



Sfântul Apostol Iacob – ruda Domnului
Sfântul Apostol Iacob numit şi Iacob cel Drept, a fost, conform apocrifelor creştine, fratele vitreg a lui Iisus, fiind fiul lui Iosif din prima căsătorie.



Sfântul Duh
Conform iconografiei creștine, atât celei ortodoxe, cât și celei catolice, Sfântul Duh este reprezentat ca un porumbel alb, surprins în mișcare cu aripile largi desfăcute...



Sfântul Efrem Sirul
Sfântul Efrem Sirul a fost un deacon, prolific scriitor de imnuri, din Siria secolului al IV-lea. El este reprezentat frecvent ca un figură ascetică, cu chip îngust, pomeţi mult reliefaţi, ochi supradimensionaţi şi gură severă.



Sfântul Grigorie cel Mare (Dialogul)
Sfântul Grigorie, supranumit Dialogul datorită operei sale intitulate „Dialoguri” (o culegere de legende hagiografice italiene, cu un volum dedicat în întregime Sf. Benedict), a fost Papă între 590 și 604.



Sfântul Grigorie Decapolitul
Călugăr, pustnic, taumaturg, călător neobosit, apărător al icoanelor în plină prigoană iconoclastă, Grigorie este hirotonisit abia în ultimii ani ai vieţii.