EN

Nasterea lui Iisus
Tema este extrem de complexă din punct de vedere iconografic. Reprezentările Naşterii pot cuprinde nu doar surse evangelice (Evanghelia dupa Luca 2: 1-20, Evanghelia dupa Marcu 2: 9-11) ci şi surse apocrife (numărul magilor, prezenţa moaşei şi a Salomeei, cea care o ajută).

 În variantele cele mai simple are temei, bazate doar pe textul Evangheliei după Luca, apar reprezentaţi: Sfânta Familie, în peştera Naşterii, îngerii şi păstorii primind vestea de la îngeri. Peştera este concepută în cadrul unui peisaj deluros, chiar stâncos, în care Fecioara, obosită, este reprezentată întinsă alături de Pruncul înfăşat şi purtând nimbul cruciger. Alături de iesle, privind spre Pruncul Iisus apar cele două animale, un bou şi un măgar. La gura peşterii este înfăţişat Sf. Iosif, înfățișat ca un personaj cărunt, cu barbă, adus de spate şi capul sprijinit în mână. Pe cer sunt reprezentaţi îngeri care adoră Pruncul, unul dintre ei ducând păstorilor vestea naşterii. În general sunt reprezentaţi doi păstori, alături de turmele lor. În cele mai multe reprezentări ale temei apare şi Steaua, amintită în Evanghelia dupa Matei (2: 1-10), una din razele ei coboarând din Ceruri spre Prunc.
În variantele mai elaborate ale temei, păstorii din Betleem apar la gura peşterii pentru a vedea Pruncul, deseori cel mai vârstnic dintre ei adresându-se Sfântului Iosif. Pentru a marca succesiunea narativă, uneori păstorii sunt reprezentaţi atât pe coasta dealului, alături de turme, ascultând îngerul, cât şi la gura peşterii adresându-se Sfântului Iosif.

În variantele cele mai complexe ale temei, alături de toate personajele descrise mai sus, apar atât magii (vezi canonul Închinarea Magilor), amintiţi în Evanghelia după Matei (2: 1-11), cât şi două personaje feminine din apocrife (Evanghelia după Iacob). Ele sunt moaşa credincioasă şi sora sa, Salomeea, cea care se îndoieşte de miracolul naşterii. În canonul iconografic cele două personaje feminine sunt înfăţişate în prim-plan, în partea inferioară a imaginii, spălând Pruncul înainte de a-l înfăşa.