EN


Canoane



Fecioara Maria Eleusa
Numele de Eleusa, ”Mila afectoasă” desemnează una din reprezentările iconografice ale Fecioarei Maria cu Pruncul.



Fecioara Maria Glykofilousa
Subtemă iconografică a reprezentărilor de tip ”Eleusa”, ”Glykofilousa”, ”Dulcea sărutare”, aduce un plus de tandrețe între Mamă și Fiu, ce își lipesc chipurile.



Fecioara Maria Pelagonitissa
Subtemă iconografică a reprezentărilor de tip ”Glykofilousa” ”Pelagotissa” (”Joaca Pruncului”), are ca trăsătură caracteristică poziția de contraposto a Pruncului



Fuga în Egipt
Tema iconografică "Fuga în Egipt" se bazează pe textul Evangheliei după Matei 2: 14



Heruvimi
Există două reprezentări ale heruvimilor. Conform tradiţiei bizantine, heruvimii, cea a doua ceată îngerească conform anelologiei, au trei perechi de aripi care înconjoară un chip uman.



Hodighitria
Hodighitria este una dintre cele mai frecvente formule iconografice referitoare la tema Fecioara cu Pruncul.



Hristos Pantocrator
Este una dintre temele iconografice creştine cele mai vechi si frecvent reprezentată în arta monumetală, în cupolă şi conca altarului, preluată în icoane şi ilustraţia de manuscrise, mai ales în frontispicii.



Ierarh al bisericii în veşmânt liturgic de ceremonie
Ierarhii îmbrăcaţi în veşminte liturgice de ceremonie poartă stihar, mânecuţe, epitrahil, brâu, sacos, omofor, engolpion, epigonat, mantie, cârjă, mitră şi cruce pectorală...



Ierarh al bisericii, în veşmânt liturgic
Reprezentările nu diferă mult de cele ale ierarhilor în costul liturgic, elementul cel mai evident aldiferenţei fiind acoperământul de cap.



Iisus binecuvântând
Reprezentat ca un bărbat tânăr, văzut frontal, cu părul ondulat şi barba scurtă tăiată rotund, Iisus este îmbrăcat în tunică lungă peste care este drapat chitonul.



Iisus Emanuel
Semnificaţia numelor se referă la textul Evangheliei după Matei 1:20-23, unde, în scena Buneivestiri, Arhanghelul Gabriel o anunţă pe Fecioara Maria că va naşte un Fiu, care va purta numele Iisus (ebr. Yehoshua – “Mântuitorul”) şi Emanuel (ebr. Immanuel –



Iisus învăţător
În pictura de icoane, dar şi în ilustraţia de carte şi frescă, tema mai este intitulată şi "Eu sunt Alfa și Omega, Începutul și Sfârșitul, zice Domnul Dumnezeu, cel ce este, cel ce era și cel ce vine”...



Închinarea magilor
În arta bizantină şi post-bizantină tema Închinării magilor apare adeseori inclusă în reprezentările Naşterii lui Iisus (vezi canonul „Naşterea lui Iisus”), dar poate fi reprezentată şi individual.



Întâmpinarea Domnului
Reprezentarea iconografică a temei "Întâmpinarea Domnului”, cunoscută în catolicism drept „ Prezentarea lui Iisus la Templu", este bazată pe textul Evangheliei după Luca 2: 21 - 38.



Ioan Botezãtorul
Prezent de obicei singur, Ioan Botezãtorul apare uneori alãturi de Fecioara Maria, în icoane de hram sau votive.



Ioan Botezătorul – Îngerul Pustiei
Reprezentat uneori într-un peisaj stâncos care sugerează deşertul, iar alteori pe un fundal neutru, Ioan Botezătorul este înfăţişat frontal, în picioare sau doar bust, desculţ, ecu un corp emaciat de asceză.



Iosif interpretând visele paharnicului şi ale brutarului
Povestea tinereţii patriarhului Iosif a fost adeseori utilizată de literatura creştină ca prefigurare alegorică a vieţii lui Iisus.



Iosif şi nevasta lui Potifar
Povestea tinereţii patriarhului Iosif a fost adeseori utilizată de literatura creştină ca prefigurare alegorică a vieţii lui Iisus.



Iosif vândut de fraţii săi
Povestea tinereţii patriarhului Iosif a fost adeseori utilizată de literatura creştină ca prefigurare alegorică a vieţii lui Iisus.



Mâna Domnului
Datorită interdicţiei de a înfăţişa o imagine corporală a lui Dumnezeu-Tatăl, interdicţie care s-a atenuat în cursul timpului mai ales în arta occidentală, Dumnezeul-Tatăl este reprezentat în arta bizantină şi post-bizantină...