EN



Titlu: Miscelaneu religios;ilustraţie;Neputinţa cunoaşterii omeneşti;
Date de publicare: f. l. Sec. XVII
Descriere fizică: f. 16v, 81/83 x 100 mm
Notă descriptivă: Ilustraţie dreptunghiulară, plasată în jumătatea superioară a paginii. Ilustraţia înfăţişează, de o manieră alegorică, limitele cunoaşterii omeneşti - reprezentate printr-un grup de înţelepţi, în faţa miracolului Logosului întrupat. Într-un cadrul de interior arhitectural, elaborat şi destul de realist reprezentat, este înfăţişată Fecioara Maria, aşezată, cu un postament scund, sub formă de lespede, sub picioare, ţinând în mâna dreaptă un crin alb şi strângând la piept Pruncul. De-o parte şi de alta a jilţului stau în picioare câte un grup de învăţaţi de toate vârstele, drapaţi în tunici şi mantii şi purtând cuşme înalte, conice, din materiale bogate, cu marginea din blană. Întreaga ilustraţie pare a avea ca sursă primară textul din Evanghelia după Luca (2 : 46), episodul "Iisus la Templu între înţelepţi". Ca și în restul ilustațiilor din manuscris, se simte o puternică influentă a artei occidentale. Elemente precum crinul, ca simbol al Fecioarei, este un împrumut târziu al artei post-bizantine. Cuşmele învăţaţilor, sunt şi ele posibile împrumuturi din arta occidentală, putând fi fie o trimitere la Judenhut-ul evreiesc, fie o reprezentare simplificată a căciulilor mongole, care după secolul al XV-lea apar în arta occidentală ca atribut identificator al personajelor necreştine, una din piese vestimentare care unifică, din punct de vedere vizual, musulmanii, evreii şi "păgânii" într-un unic front anti-creştin. Indiferent de sursa modelului pentru cuşme, ele sunt un atribut vestimentar tipic pentru Orient (aşa cum era văzut de Europa apuseană) şi leagă această temă alegorică de cea a lui Iisus copil de 12 ani la Templu.


Titlu uniform:
Tema: Neputinţa cunoaşterii omeneşti
Denumire tematica: Fecioara cu Pruncul
Subiect liber – cuvant cheie: Miniatură
Cota BAR: Ms. gr. 113