EN



Coborârea la Iad
vezi canoncompara canon
  
Titlu: Miscelaneu religios;ilustraţie;Coborârea la Iad;
Date de publicare: f. l. Sec. XVII
Descriere fizică: f. 17, 83 x 95 mm
Notă descriptivă: Ilustraţie dreptunghiulară, plasată în jumătatea inferioară a paginii. Tema iconografică "Coborârea la Iad" are ca surse primare textele epistolelor 1 Petru (3 : 18-19, 4 : 6) şi 1 Corinteni (15 : 26-28 şi 15 : 45), având ca subiect propovăduirea Evangheliei către duhurile morţilor şi Moartea învinsă. Ilustraţia de faţă se apropie din punct de vedere al structurii iconografice de reprezentările occidentale contemporane ei, mai mult decât de iconografia ortodoxă. Într-un peisaj neutru se deschide o crevasă adâncă şi întunecată în gura căreia se adună un grup mare de suflete ce tind spre Iisus, unele întinzând braţele către acesta. În prim plan se află Adam şi Eva, văzuţi din semiprofil, întinzând braţele spre Hristos atât a rugă (Adam), cât şi spre ajutor (Eva). De remarcat este un al treilea personaj, plasat în spatele Evei, ce intinde şi el braţul spre Iisus, în timp ce fixează cu privirea privitorul imaginii. Iisus este plasat în afara crevasei, înconjurat de o mandorlă alcătuită din raze de lumină, aplecându-se cu milă spre proto-părinţi, către care întinde o mână. Diferenţele faţă de canonul ortodox sunt multiple: Iadul nu este structurat în două nivele - cel al sufletelor drepţilor, morţi înainte de apariţia Mântuitorului şi cel inferior, negru, al Gheenei, lipsesc porţile rupte, aflate sub picioarele lui Iisus, care acoperă Ghenna (uneori şi Moartea, reprezentată ca un diavol, înfrântă şi legată, lipseşte gestul clar al apucării mâini lui Adam, apar însă nimburi pe capetele protopărinţilor, ceea ce în iconografia bizantină şi post bizantinăsunt rar reprezentate


Titlu uniform:
Tema: Coborârea la Iad
Denumire tematica: Adam şi Eva
Subiect liber – cuvant cheie: Miniatură
Cota BAR: Ms. gr. 113